FOTOGRAFIE

< TERUG NAAR FOTOGRAFIE OVERZICHT

HOLLAND ZONDER HAAST 5
CAREL BLAZER GKf

Holland zonder Haast 5 bevat ca. 80 zwart-wit foto's in duotone van Carel Blazer (1911-1980) die hij in de jaren veertig, vijftig en zestig in Nederland maakte. In 1935 startte hij in Amsterdam een praktijk als fotograaf. In de naoorlogse jaren legde hij zich toe op de reportagefotografie.
Carel Blazer was een van de oprichters van de Gebonden Kunsten Federatie (GKf).
In 1968 ontving hij de GKf-prijs. Hij heeft veel samengewerkt met vormgevers die ook lid waren van de GKf zoals Han de Vries, Gerard
Wernars en Jan Bons.

Tekst: Jan Brokken
Vormgeving: Henrik Barends
96 pagina's 24 x 22 cm geïllustreerd
ISBN 90 71877 59 0
ZIE ANTIQUARIAAT



HOLLAND ZONDER HAAST 6
EMMY ANDRIESSE GKf

Emmy Andriesse (1914-1953) was een gedreven en geëngageerd fotografe. Na haar studie aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag vestigde zij zich als fotografe in Amsterdam. Als reportagefotografie combineerde zij de principes van de Nieuwe Fotografie met het vastleggen van aspecten van de dagelijkse werkelijkheid.
Haar belangstelling richtte zich op het typische, het karakteristieke, het persoonlijke en het ontroerende van de gewone mens.

Tekst: Helga Ruebsamen
Vormgeving: Henrik Barends
96 pagina's 24 x 22 cm geïllustreerd
ISBN 90 71877 57 4
ZIE ANTIQUARIAAT



HOLLAND ZONDER HAAST 7
KEES SCHERER

Kees Scherer (1920-1993) startte na de bevrijding als free-lance fotograaf bij dagbladen en tijdschriften en vocht zich een weg naar de top van de fotojournalistiek met spraakmakende reportages over de watersnoodramp en de Hongaarse opstand. Samen met vriend en collega Bram Wisman nam hij in 1955 het initiatief tot de oprichting van World Press Photo. Hij maakte reportages en publiceerde jarenlang in Margriet en Avenue. Voor Elsevier maakte hij een serie boeken die de stedelijke schoonheid en de natuur in beeld bracht.

Tekst: Jessica Voeten
Vormgeving: Henrik Barends
96 pagina's 24 x 22 cm geïllustreerd
ISBN 90 71877 67 1
ZIE ANTIQUARIAAT



BARENDS & PIJNAPPEL FOTOCOLLECTIE
'WAT JE DROOMT - NIET WAT JE ZIET'

1975 schafte grafisch vormgever Henrik Barends zijn eerste foto aan: White Door, een handgekleurde silverprint van Paul de Nooijer. Destijds kon hij niet vermoeden dat die aankoop de eerste zou zijn in een lange [en nog altijd niet voltooide] reeks die later zou uitgroeien tot de omvangrijke Barends en Pijnappel fotocollectie. 'Wat al deze foto's gemeen hebben, is dat ze iets afbeelden dat gezien wil worden. We kunnen de foto's van deze collectie vooral lezen en begrijpen als taferelen die zich voornamelijk in een hoofd afspelen en er niet altijd een existentie in de buitenwereld op na houden', aldus Eric Min in zijn inleiding. Fotografie die in het Stedelijk Museum en in het NFM te Rotterdam - door hun eenzijdige en weinig verrassende beleid - niet of nauwelijks wordt getoond.

Tekst: Eric Min
Samenstelling en vormgeving: Barends & Pijnappel
776 pagina's, 21 x 21 cm
ISBN 9789491738 319
85,00 Euro



BARENDS & PIJNAPPEL FOTOCOLLECTIE #2
ERIC MIN

ERIC MIN schrijft in zijn inleiding ‘De kunst van verzamelen’ over de Barends & Pijnappel Foto Collectie: ‘...Doorheen deze beeldenbank die zich over meerdere honderden bladzijden ontvouwt, keren enkele thema’s of figuren met grote hardnekkigheid terug. Zo is er de fascinatie voor het verontrustende, voor datgene wat niet bevallig is of wil zijn en zich lijkt af te spelen in een parallel universum. In zijn uiterste consequentie is er sprake van een ontregelende “éloge de la laideur”, maar ook in een milde vorm levert dat verrassende en surreële beelden op. (...) De beelden uit het universum van Barends & Pijnappel roepen een vertaalde wereld op - het lijkt wel alsof de verzamelaars en hun medeplichtigen alles wat vertrouwd en onschuldig was, hebben omgezet naar een taal die wij nog niet kennen, in woorden waarvan wij de betekenis slechts kunnen vermoeden...’ De Tsjechische fotograaf VLADIMÍR ŽIDLICKÝ over de B&P-collectie: ‘I am sure that the Barends & Pijnappel Collection is better than the collections in various state museums in Europe.’ PAUL DE NOOIJER: ‘Wat een prachtwerk, het is een feest om in te bladeren, te lezen en vooral te kijken!’ RUUD VAN EMPEL: ‘Het boek is indrukwekkend, je voelt de passie. Je kunt er niet omheen. Het staat als een huis!’ NATA CHEBOTAREVA [RU] : ‘The book is incredible! Thank you soooo much! JOS HOUWELING: ‘Wat een prachtige en verpletterende boeken. Ik schrijf meervoud boeken uit bewondering want het gaat over fotografie met een meervoud!’

Samenstelling: Barends & Pijnappel
Inleiding: Eric Min

Teksten: Diverse auteurs Vertalingen: Michele Hutchison
Omslagfoto: Vladimír Židlický, Brno
Vormgeving: Barends & Pijnappel
832 pagina’s, 21 x 21 cm
ISBN 9789491738630
125,00 Euro



EVA BESNYO
BESNYO IN BERGEN

Na een tweejarig verblijf in Berlijn verhuisde Eva Besnyo (1910-2003) in 1932 naar Nederland. Zij kwam terecht in de kring rond Charley Toorop, de moeder van haar vriend, fotograaf en filmer John Fernhout. In en rond De Vlerken, het huis en atelier van Charley Toorop in Bergen, maakte zij vele foto's met o.a. Charley Toorop, John Raedecker en Pyke Koch. Begin jaren 30 was zij in aanraking gekomen met de Nieuwe Fotografie; stijlkenmerken hiervan zijn in de 'Bergense' foto's duidelijk terug te vinden.

Tekst: Tineke de Ruiter
Vormgeving: Henrik Barends
112 pagina's 13 x 19 cm
ISBN 90 71877 50 7
UITVERKOCHT



< TERUG NAAR FOTOGRAFIE OVERZICHT